W Polsce najbardziej opłacalne okazuje się prowadzenie dużych hoteli. W przypadku hotelu z dużą liczbą pokoi inwestycja szybciej się zwraca. Nie wiąże się to jednak ze standardem oferowanych usług.W przypadku obiektów o wyższym standardzie inwestycja będzie zwracać się wolniej, ze względu na wysokie koszty oferowanych usług.
Ważnym czynnikiem w ocenie rentowności działań hotelu jest rodzaj świadczonych usług. Inne zasady obowiązują w obiektach oferujących usługi konferencyjne, a inne w obiektach SPA & Wellness. Te ostatnie ponoszą wysokie koszty związane z realizacją oferty. Natomiast zwrot inwestycji przyspiesza organizacja konferencji, szkoleń, lub spotkań integracyjnych. Przygotowanie tego typu spotkań jest relatywnie tanie. Dodatkowym bonusem są kilkudniowe spotkania, podczas których klienci korzystają z noclegów oraz wyżywienia.
Głównym czynnikiem wpływającym na zakres świadczonych usług jest standard hotelu i jego lokalizacja. Najlepsze do organizacji konferencji są obiekty trzech najwyższych kategorii usytuowane w centrum miasta. Obiekty spa&wellness najczęściej zlokalizowane są w miejscowościach nadmorskich, nad jeziorami, czy w górach. Są to także obiekty luksusowe o wysokim standardzie. Natomiast usługi rekreacyjne należą do hoteli wypoczynkowych, których target to rodziny z dziećmi.
Możliwość świadczenia usług dodatkowych nie jest kwestią indywidualną hotelu. Wymogi te reguluje „Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 19 sierpnia 2004 r. w sprawie obiektów hotelarskich i innych obiektów, w których świadczone są usługi hotelarskie”. Zgodnie z tym hotele trzech najniższych kategorii nie mają obowiązku świadczenia usług dodatkowych. Jednak większość takich obiektów decyduje się na poszerzenie swojej oferty. Niekiedy ogranicza się to do jednej sali konferencyjnej albo niewielkiej sauny czy jacuzzi, a znacząco wzbogaca ofertę. Podobnie jest w przypadku hoteli cztero- i pięciogwiazdkowych, które z kolei mają obowiązek świadczenia usług dodatkowych. Często jednak zdarza się, że uznają, że położenie hotelu, liczba pokoi i inne czynniki nie przemawiają za poszerzaniem oferty o drogie usługi, stąd też ograniczają je do minimum. Z kolei niewielkie obiekty do 100 pokoi nie mają obowiązku rozszerzania oferty i zazwyczaj ograniczają się do świadczenia usług noclegowych i gastronomicznych.
Źródło:
horecanet.pl
Notatki prasowe
Notatki prasowe oraz informacje o wydarzeniach branżowych prosimy przesyłać na adres:
[email protected]